43M Lehel
43M Lehel |
Általános tulajdonságok |
Személyzet |
-Lehel Á: 1+8 fő
-Lehel S: 1+4+4 fő |
Hosszúság |
5,32 m |
Szélesség |
2,3 m |
Magasság |
1,9 m |
Tömeg |
10,2 t |
Páncélzat és fegyverzet |
Páncélzat |
6-20 mm |
Elsődleges fegyverzet |
-Lehel Á: 1 db golyószóró
-Lehel S: - |
Másodlagos fegyverzet |
- |
Műszaki adatok |
Motor |
-mintakocsi: Büssing NAG Type L8V/36TR
-tervezett sorozat: Ganz VIII., VGT 107, 4 ütemű, 8 hengeres, benzin |
Teljesítmény |
155 LE |
Sebesség |
46,5 (úton) km/h |
Hatótávolság |
225 (úton) km |
A 43M Lehel a Magyar Királyi Honvédség szolgálatában álló sebesült- és csapatszállító gépkocsi volt a második világháború alatt.
Lehel S (sebesültszállító változat)
A magyar harckocsialakulatok harctéri tapasztalatai szerint a kilőtt harckocsik személyzetének mentése csak páncélozott járművekkel lehetséges, amelyek elszállítják a peremvonalból a sebesülteket. A Haditechnikai Intézet mérnökei ezért 1943 májusában kezdtek kifejleszteni egy, a 40M Nimród légvédelmi gépágyú alvázára szerelt szállítójárművet. A tornyot leszerelték, és a helyére egy, a sebesültek és az egészségügyi személyzet számára kialakított, páncéllemezekkel körülvett, megmagasított oldalfalú szállítóteret hoztak létre. A jármű négy fekvő sebesült+négy további személy (könnyebb sebesült, ápolószemélyzet) szállítására volt alkalmas.
Lehel Á (árkászszállító változat)
A Lehelt alkalmassá tették árkászok szállítására is. Egy járműre nyolc katona fért fel. Fegyverzete egy golyószóró volt, melyet a homlokpáncélra helyeztek el. A felszerelést a páncélzat külső oldalára rögzítették.
A Lehel Á és S között nem volt számottevő különbség, átszerelésüket egyik típusból a másikba 10 perc alatt végre lehetett hajtani.
További sorsa
A prototípust 1943 nyarán mutatták be. A Haditechnikai Intézet a jármű rendszeresítését javasolta, de a vezérkar inkább a Nimród gépágyúk előállítását szorgalmazta, így a Lehel sorozatgyártására nem került sor.
|